• Historie

RKVV VELSEN HOUDT AL MEER DAN 95 JAAR BRAEF STAND

De wieg van de voetbalclub Velsen staat niet in Driehuis waar nu wordt gespeeld maar in het vroegere café de Tuinman in Santpoort. Jac.P. Nijssen, P.P. Smit, J. Twisk, S.J. Wittebrood en Joh.P. Nijssen worden het op 14 augustus 1922 eens over “Houdt Braef Stand” (H.B.S.) als naam voor de nieuw op te richten voetbalclub: 26 leden en 24 donateurs zorgen voor voldoende basis om te starten.

Senioren betalen een kwartje per week, junioren volstaan met 15 cent. De clubkleuren zijn rood en blauw en blijven ongewijzigd als de naam al spoedig op dringend verzoek van de bond wordt omgedoopt in “Santpoort”. Thuisbasis is een veld in de buurt van de Wüstelaan.

Diverse kampioenschappen en promoties later zien we de club in 1932 terug als kampioen van de 1e klasse amateurs die speelt om het kampioenschap van Nederland tegen clubs als Fortitudo (Culemborg), MULO (Helmond), Caesar (Beek), SDOK (Ulft) en het Haarlemse TYBB.

Het veld aan de WĂĽstelaan wordt na korte tijd ingeruild voor een plek in Driehuis (waar nu de P.C.Hooftlaan ligt) waarna een nieuwe verhuizing volgt naar de Terrasweg in Santpoort, vijf jaar later gevolgd door de overstap naar de Kweekerslaan. Daar blijft de club tot 1968 gehuisvest. Rijdend vanuit Santpoort naar de fly-over Velserbroek zie je een deel van de oude velden links nog liggen.

Terug naar 1945 als de voetbalvereniging Santpoort fuseert met OIV uit IJmuiden: de RKVV Velsen ontstaat. Gekozen wordt voor de clubkleuren geel en blauw die we nu nog kennen. Vrijwel onafgebroken speelt Velsen in de 2e en 3e klasse.

Vanaf 1968 vinden we de club terug op het complex aan de Wolff en Dekenlaan. Daarmee is de huidige link met Driehuis verklaard. Behalve over vier velden krijgt de vereniging de beschikking over een prachtige kantine die door de gemeente “kaal” wordt opgeleverd. De centrale verwarming, de inrichting, de bar enz. komen tot stand dankzij hulp en medewerking van vele leden, waaronder de toenmalige supportersvereniging. Een jaar later komt daar ook nog eens de tribune bij.

Het 75-jarig bestaan in 1997 wordt uitgebreid gevierd met o.a. een wedstrijd tegen het Spaanse Real Sociedad. In dezelfde periode zien we Velsen een jaar acteren in de 1e klasse, helaas aan het eind van het seizoen gevolgd door een stapje terug. Het jubileumboek uit 1997 doet uitgebreid verslag van het voetballeven uit die tijd.

Nu kort voor het 100-jarig bestaan is de RKVV Velsen een bloeiende voetbalclub waarvan het vlaggenschip voor het eerst in de geschiedenis in de Hoofdklasse acteert. Minstens zo belangrijk is dat de club behalve over meer dan 10 seniorenelftallen beschikt over een bloeiende jeugdafdeling terwijl ook de vrouwen en meisjes hun plekje bij de club uit Driehuis hebben veroverd, Zo kunnen we samen op weg naar het 100-jarig bestaan in 2022.