• Vlaginstructies voor ouders/leiders

Instructies voor ouders/leiders: Assisteren als Scheidsrechter

Bij RKVV Velsen verwelkomen we ouders en leiders die incidenteel optreden als assistent-scheidsrechter tijdens wedstrijden. Om jullie te ondersteunen en te helpen bij het vervullen van deze rol, hebben we een korte handleiding samengesteld. Deze handleiding richt zich op de regels en situaties waar assistent-scheidsrechters het meest mee te maken krijgen. Voor een volledige gids met spelregels voor het veldvoetbal verwijzen we je graag naar de KNVB - Spelregels.

Belangrijke aandachtspunten:

1. Vlaggen: Als assistent-scheidsrechter maak je gebruik van een vlag om belangrijke situaties aan te geven, zoals buitenspel of inworp. Zwaai de vlag pas op het moment dat je zeker bent van de beslissing.

2. Buitenspel: Het beoordelen van buitenspel kan lastig zijn. Houd er rekening mee dat vanaf de JO13-categorie buitenspel wordt toegepast. Dit betekent dat een speler buitenspel staat als hij of zij zich op het moment van de balpass in een positie bevindt waarin hij of zij direct betrokken kan zijn bij het spel. Wees geduldig en vertrouw op je eigen beoordeling.

3. Inworp: Bij een inworp moet de bal met beide handen van achter het hoofd over het hoofd worden gegooid. Zorg ervoor dat de speler de bal correct gooit en dat deze volledig de zijlijn overschrijdt voordat het spel wordt hervat.

4. Overtredingen: Hoewel je geen beslissingen neemt over overtredingen, kun je wel aandacht vestigen op mogelijke overtredingen die de scheidsrechter mogelijk niet heeft gezien. Gebruik je vlag om de scheidsrechter te attenderen op ernstige overtredingen, zoals een zware tackle.

5. Communicatie: Blijf altijd kalm en respectvol in je communicatie met spelers, coaches en de scheidsrechter. Mocht je twijfels hebben over een situatie, geef dit dan rustig aan bij de scheidsrechter en bespreek het indien nodig na de wedstrijd.

We willen je nogmaals benadrukken dat deze handleiding slechts een beknopte samenvatting is. Voor een volledig begrip van alle spelregels verwijzen we je naar de KNVB - Spelregels. Klik HIER om de spelregels van de KNVB voor pupillen te lezen.

Bedankt voor je bereidheid om te assisteren als scheidsrechter en je betrokkenheid bij RKVV Velsen. Samen zorgen we ervoor dat onze wedstrijden eerlijk, sportief en plezierig verlopen!

Mocht je nog vragen hebben of meer informatie nodig hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze wedstrijdcoördinator of een van de bestuursleden.

Veel plezier en succes tijdens de wedstrijden!